Jumaat, April 24 | By: ~Ummi Mujahid~

Bulan Pemakanan Malaysia 2009

Bulan Pemakanan Malaysia 2009


 
Sayur-sayuran dan buah-buahan merupakan salah satu makanan yang terdapat dalam piramid makanan. Ia merupakan sumber makanan yang murah dan mudah didapati. Buah-buahan dan sayur-sayuran kaya dengan zat dan vitamin yang penting untuk tubuh dan kesihatan. 
 
Apa yang ada dalam buah dan sayur?
 
Zat dan mineral
 Kepentingan Contoh buah dan sayur
 Vitamin A Baik untuk kesihatan kulit dan mata serta melindungi  diri daripada serangan penyakit. Sawi, bayam, kalian, lobak, lada merah, tomato, mangga, betik, tembikai.
 Vitamin B Baik untuk mengelakkan kepenatan dan kelesuan. Sayuran hijau (sawi, bayam, kalian, kangkung), sayur kekacang
 Vitamin C Baik untuk kesihatan gigi. Brokoli, nenas, oren, mangga, kiwi,jambu batu, betik, belimbing.
 
Kebanyakan buah-buahan dan sayur-sayuran mempunyai vitamin A,B dan C serta mineral-mineral yang lain. Jadi, singkatan ABC merupakan satu pendekatan dalam menggalakkan pengambilan sayur-sayuran dan buah-buahan di kalangan kanak-kanak.
 
Bagaimana menggalakkan kanak-kanak makan sayur dan buah?
  1. Sentiasa AMALKAN..
    • Menjadikan buah sebagai snek menggantikan makanan ringan.
    • Menggantikan minuman berkarbonat dengan jus buah-buahan.
    • Makan sayur dan salad atau ulam semasa makan tengahari dan makan malam.
  2. Sentiasa BUAT
    • Menambahkan sayur dalam masakan dan hidangan seperti mi goreng dan sandwich.
    • Masak sayur dengan air sedikit.
    • Masak dengan cara yang rendah lemak seperti kukus, rebus, celur, tumis dengan sedikit minyak.
    • Elakkan memasak yang terlalu lama.
  3. Sentiasa CAKAP….
    • Yummm.yummm…sedapnya makan buah dan sayur ini..
    • Slurpppppp…lazatnya jus buah ini..
    • Kurp..Kurp..krup…enaknya sayur kacang ini...
    • Wowww…ada pelbagai warna dan rasa buah dan sayur.
    • Eeeekkk…buah dan sayur ini menghilangkan rasa lapar dan dahaga..
Jadi…
Pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran yang kaya dengan vitamin dan mineral dapat meningkatkan daya ketahanan badan daripada penyakit, menghindari sembelit dan mengurangkan risiko kejadian penyakit jantung dan kanser. Jika kanak-kanak diajar memakan sayur pada peringkat awal, risiko mendapat penyakit dapat dikurangkan. Pendekatan ABC dapat membantu menggalakkan pengambilan buah dan sayur di kalangan kanak-kanak. Ini penting untuk kesihatan mereka. Jadi, dengan ABC, Anak anda Boleh Cuba…
 
 

0 komen teman:

Catat Ulasan

...silalah berikan sebarang komen or teguran...

...terima kasih...